En kårni måte å overvinne utsettelsessyndromet på!
Jeg kjøpte en bok en gang som het «How to Overcome Procrastination» (Hvordan slutte å utsette ting). Jeg kom aldri så langt at jeg leste den. Hvis dette høres kjent ut, les videre. Nå!

 


Siden dengang har jeg faktisk lagt utsettelsessyndromet bak meg. Det vil si at nå velger jeg – HELT bevisst – hvis det er noe jeg faktisk ønsker å utsette.
Det er jo ikke sånn at det alltid passer meg å tømme oppvaskmaskina med det samme den er ferdig, men nå er det jeg som har kontroll på det jeg velger å gjøre – eller ikke gjøre.


Metoden jeg brukte for å få bukt med utsettelsessyndromet høres sikkert litt kårni utog det er bra!
I all endringsarbeid gjelder det først å bryte gamle vaner før vi lager oss nye. Det er nettopp derfor denne metoden fungerer så bra, fordi hjernen blir tatt på senga av noe skikkelig snodig!

For å overkomme utsettelsessyndromet gjentok jeg en setning minst 75 ganger hver dag (ja, jeg telte!) og sa høyt til meg selv: «Gjør det NÅ! Gjør det NÅ! Gjør det NÅ!» og etter bare noen få dager var det DEN setninga som dukka opp i hodet på meg hver gang jeg holdt på å utsette noe …

Og hver gang jeg gjorde noe med det samme, belønnet jeg meg selv like etterpå slik at det å gjøre ting ble forbundet med noe gledelig. Min belønning til hjernen? Jeg dansa rundt og klappa mens jeg sang «Jeg gjorde det, jeg gjorde det!» – for det som skjer da, er at kroppen produserer såkalte glad-hormoner og hjernen oppfatter at DETTE er gøy – å gjøre ting med en gang er så moro, så det skal vi jammen fortsette med!!

Hvorfor utsette til i morgen det du kan få unna allerede i dag?

Det forundrer meg stadig hvor enkel menneskehjernen egentlig er – så snart den forbinder noe med ubehag, finner den på alt mulig rart for å unngå det, mens alt som er behagelig, ja, det vil den ha!

Problemet er at hjernen er litt kort-tenkt – den søker etter kortsiktige belønninger som for eksempel gode smaksopplevelser – derfor er det lettere å spise en sjokolade enn å la det være, fordi belønningen av IKKE å spise sjokolade er så langt unna (hvis man f.eks. ønsker å unngå hull i tennene eller vektøkning).

Det som er så fascinerende med hjernen er at den ikke er så kresen på hva slags belønning den får – så jeg har trent opp min til at det å danse bortover gulvet som en annen tulling er en fantastisk belønning som hjernen liker veldig godt. Så neste gang du har lyst på noe du vet du eeeegentlig ikke burde spise, dans istedenfor!

Er det virkelig SÅ enkelt? Både ja og nei. Det ER så enkelt hvis du faktisk gjør det, men hjernen din vil verne deg fra farer (dvs ALT den mener er i nærheten av ubehagelig) så den kommer til å forsøke å sabotere hele greia fordi den hittil har forbundet sånt tull som IKKE å spise sjokolade med ubehag. Det er jo ubehagelig å si nei til deilige fristelser, ikke sant? Men gi hjernen din en sjanse – hver gang du velger å unngå fristelser så belønn hjernen din med dans og syng og tjo-og-hei – så vil den lære at dette, ja DETTE er en belønning vi liker!

Gjør det selv

Du lærer ikke stort bare av å lese en tekst som dette, du må GJØRE noe for at kunnskapen skal bevege seg fra hjernen til hjernet – kunnskap er ikke verdt noe som helst før den integreres og blir en ny vane. Ny vaner lager vi ved å repetere samme ting om igjen og om igjen. Repetisjon er gull verdt!!

For å bli bedre på å få ting gjort, gjenta høyt for deg selv 25 ganger etter hverandre: Gjør det NÅ!

Gjør dette TRE ganger daglig eller mer! Advarsel: Denne øvelsen er så effektiv at en jeg ga den til kom tilbake uka etter og sa at hun hadde slutta med å si «Gjør det NÅ!», for hun gadd ikke være en sånn som alltid fikk ting gjort …

For å unngå kortvarige belønninger som f.eks. sjokolade (du vet best selv hva du bør unngå), gjør noe GØY istedenfor, som f.eks. å danse som en tulling bortover og klappe og hoie så du får opp glad-hormonene istedenfor. Slik oppdrar du hjernen til å gjøre det DU vil og ikke la deg friste. Ikke HVER gang, iallefall 😉

Klem fra Bibi ❤️

PS: Ønsker du å lære hvordan DU kan bli bedre på å få ting gjort, eller hvordan du kan lære å tenke mer langsiktig og ikke falle for fristelsen av kortsiktige belønninger? Gi deg selv en gave og bestill en gratis og uforpliktende prat med meg her:  https://calendly.com/taenprat/60min   Men du? GJØR DET NÅ! Ellers koker det jo bare bort i kålen 😉


Les flere artikler her.

Del denne siden:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter