Endre en følelse på 1, 2, 3!
Det er tre elementer som påvirker hvordan vi føler, enten følelsene er gode eller ubehagelige. Alle tre elementene velger du med dine egne tanker, men disse valgene er ofte ubevisste. De er ubevisste fordi de er innarbeidede vaner – tankemønstre – som vi har repetert så ofte at vi ikke er klar over hva vi gjør.


All endring av tanker og følelser begynner med bevisstgjøring.
Vær nysgjerrig på deg selv og tankemønstrene dine. Observer hva som foregår. Gi deg selv ros når du husker å legge merke til hvordan du tenker. Husk at dette er treningssak. Gjør det lettere for deg selv ved å legge merke til ett av disse tre elementene av gangen. Bruk en uke eller to på det første før du legger til det andre og deretter det tredje elementet.

De tre F-ene som påvirker følelsene dine:

Skriv ut dette bildet og ha som en påminnelse eller tegn din egen på en lapp.

 


La oss ta den letteste først:

Fysikk

Hvis jeg ba deg beskrive en person som er trist, ville du ikke hatt problemer med det. Alle vet hvordan en trist person ser ut – vi ser det på munnen, øynene, ja, hele kroppen viser oss hvordan en trist person ser ut.

Når du sammenlikner en trist persons kroppsholdning med en person som er kjempeglad, vil du se at hos den glade personen er det mye som har retning oppover: smilet, blikket, haken, brystpartiet. Disse forskjellene kan være små rent visuelt, men det skal ikke store endringer til før det utgjør en stor forskjell i kroppens kjemi.

Dette er fordi kroppen til den glade personen sender signaler til hjernen om at «Heisann, nå er vi glade!» og da produseres såkalte lykke-hormoner som endorfin, dopamin osv.

Test deg selv her og nå: Sitt med bøyd hode og krum rygg, armene ned, lukkede øyne og sur munn i 20 sekunder. Hvordan føles det? Så reiser du deg opp, setter føttene i gulvet med en halvmeters mellomrom, strekker armene opp som en stor V over hodet, smiler og ser opp. Stå slik i 20 sekunder og kjenn forskjellen.

Det er du som velger ditt eget kroppsspråk. Selv når det er et ubevisst valg, kommer det jo fra dine egne tanker – ingen andres. Du kontrollerer kroppen din. Bruk dette faktum for alt der er verdt! Selv den lille forskjellen på en avslappet munn og smilemunn kan være nok til å gi deg en helt annen følelse! Selv går jeg rundt og smiler dagen lang, rett og slett fordi det hjelper på humøret 🙂

 

Den andre av de tre F-ene er

Fortolkning

Hvordan tolker du det som skjer? Hvilken mening har du om det som skjer og hvor viktig synes du det er? Det du tenker om det som skjer påvirker hvordan du føler.

Det som skjer gir ingen følelse i seg selv, du er nødt til å ha en mening om situasjonen for å kunne føle noe om den. Hvis du er en nøytral observatør av en situasjon, tillegger du den verken mening eller viktighet. «Det regner.» er en nøytral observasjon av noe uviktig – du føler ingenting. «Faen, det regner!» betyr at du har tillagt regnet en mening. Du liker ikke at det regner, dermed blir du sur fordi det regner. Men det er ikke regnet sin skyld at du er sur. Det er din mening om regnet som gir deg en følelse om regnet.

Hvilke andre meninger har du som gjør deg sur, sint, trist, og så videre? Hvilke meninger har du som gjør deg glad? Tenk etter, og skriv det ned. Som sagt er bevisstgjøring det første skritt til at du kan endre tankene og følelsene dine.

 

Den tredje og siste F-en er

Fokus

Det du fokuserer på i enhver situasjon gir et hav av valgmuligheter for hvordan du føler. Hvis det regner, har du fokus på at du ikke kan sitte ute og lese en bok akkurat nå – eller har du fokus på at det er bra for naturen å få vann? Hvis du ut i regnværet, har du da fokus på at du er heldig som holder deg tørr under paraplyen eller regnfrakken?

La oss ta et annet eksempel: Når du slenger deg ned i sofaen etter en lang dag på jobben, har du da fokus på hvor sliten du er og hvor fæl hele dagen har vært, og synes synd på deg selv som må på jobb i morgen også – eller har du fokus på hvor deilig det er å slappe av på sofaen? Kan du ha fokus på hvor heldig du egentlig er som har en jobb – og en sofa å komme hjem til? 

Vær bevisst på om du har for vane å fokusere på alle ulempene eller om du har for vane å finne noe positivt i enhver situasjon. Ros deg selv når du oppdager hvor du har fokus. Hvis du tenker negative tanker om deg selv hver gang du oppdager at du har negative tanker, oppnår du jo ikke målet med bevisstgjøring – nemlig å endre tanke-vanene dine for å få det bedre 🙂

 

 

Oppsummering av de tre F-ene som påvirker følelsene dine:

Fysikk (kroppsholdning, bevegelse og ansiktsmimikk), Fortolkning (din mening om det som skjer), Fokus (hva du legger mest merke til, det positive eller negative).

Nå som du vet dette, hva kan du bruke denne kunnskapen til? Tren deg i å være oppmerksom på hva som foregår i tankene dine. Du kan trene deg selv til å tenke tanker som gir deg gode følelser når du husker Fysikk, Fortolking, Fokus. Klapp deg selv på skuldra og rop «HURRA!» hver gang du får det til! Hjernen din elsker ros og vil automatisk gjøre mer av det du roser den for.

Tenk på hjernen din som en liten valp som trenger både ros og beskyttelse – og masse oppmerksomhet. Hvis du ikke passer på valpen – jeg mener hjernen – kan den finne på mye ugagn. Vær oppmerksom, vær bevisst på hva som skjer i hodet ditt så DU kan bestemme hvordan du vil føle.

Vær tålmodig med deg selv. Endring kan ta tid og det kan være vanskelig, men alt er en treningssak. Dette får du til!

 

Klem fra Bibi ❤️

PS: Ønsker du å lære mer om de tre F-ene og hvordan du konkret kan bruke dette i ditt eget liv? Gi deg selv en gave og bestill en gratis og uforpliktende prat med meg her: https://calendly.com/taenprat/60min

Del denne siden:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter